søndag 26. august 2007

TIL HELVETE MED KRISTENBLOGG

Overskriften er litt "metaforisk" i god kristen ånd og jeg mener det ikke slik det står - også litt i god kristen ånd.

Jeg mener det ikke fordi jeg ikke tror på helvete.

Men JA jeg tror kristenblogg er veldg ødeleggende og JA jeg skulle ønske at sånne blogger ikke fantes. Jeg tror ikke de har noen misjon for andre enn noen få selvdiggende ekstremister som så visst befinner seg på "den smale sti" og som dytter i grøfta alle andre som hindrer dem på himmelveien - som de nok selv ville kallt det.

Det jeg tror på er at menneskene på kristenblogg godt kan klare å lage helvete for mennesker hvis man skulle ønske å gi et svar der inne - et svar som kanskje ikke helt er i tråd med eliten der inne og deres "kristne" mening. Skal ikke komme nærmere inne på hvem som er eliten der inne. Men man finner ganske fort ut hvem det er som tilbringer hele dagene der inne fra tidlig morgen til sen natt. Det fatale er at kanskje de samme mennesker sitter der inne og fremhever sitt syn på familiepolitikk - selvfølgelig det kristne synet som jo er det eneste riktige må vite. Familieverdier... Jommen sa jeg smør.. (også en metafor)

Lederen der inne er noen ganger bloggleder, andre ganger moderator andre ganger bruker han kun bloggen for å fremheve sine egne meninger eller sine venners meninger. Nåde den som går imot. Og nåde den som ødelegger en tråd - hvis du da ikke er på hans lag da selvfølgelig. Kan han samtidig få solgt en t-skjorte eller to til driften av kristenblogg (?) så er det jo bra - for han. Det står VI I KRISTENBLOGG i innledningen - høres ikke det mere seriøst ut mon tro? Men det er bare han. Og rollen hans skifter som sagt.

Det er en blogg for gudedyrkelse - for oss vanligfolk vil det nok se ut som de har èn Gud alle sammen der inne. Mest vil jeg si at de dyrker seg selv. Motivene er ikke ærlige. De diskuterer egentlig seg selv. Setter seg selv over alt annet - ja til og med Guden de dyrker. Fasiten ligger hos dem - ikke hos Gud. Det er deres tolkning som er riktig - ikke den andre kristne og iallefall ikke den homofile kristne som skulle tørre å våge å si noe der inne.

Det er også en blogg for ekstremisme. Det virker som at de selv tenker at jo mer ekstrem jo bedre kristen er du. Sannheten, tror jeg, at de er så ekstreme at "vanlig folk" skremmes bort. Man er advart for å ha omgang med "slike" mennesker. Iallefall er jeg blitt det både av venner og leger. Ja, noen ganger blir jeg rett og slett syk av det.

Mange vil nok sitte igjen med ett spørsmål nå; Hvorfor i all verden oppholder jeg meg da inne på dette "stedet"?
Jeg jobber med saken. Jeg vil nok trekke meg mer og mer unna. Jeg har ingen ting å "misjonere" der inne. Ja jeg hadde en slags misjon med å være der. Først ville jeg prøve å forstå hva de tenker.. Kall det en nysgjerrighet på kristendom. Det har jeg forlengst insett at - kristen kan jeg aldri bli! Jeg har ikke NOE ønske om å bli en som dem. Jeg er nok for glad i mennesker og menneskers ulikheter til det.
En annen ting var at jeg hadde en tanke om å forsvare eller forklare hva en homofil er. Dette som en konsekvens av at mange kristne hevder homofili er kreftsvulster på samfunnet, djevelens verk, syke, perverse, bringer skam, død og fordervelse.

Alt dette har jeg gitt opp. Synd fordi de på kristenblogg vil bare si at de "vinner" fordi Gud vil eller fordi deres tro på Gud er så sterk.

Jeg vil hevde at bare Gud vet sannheten. Gud skiller nok ikke på vinnere og tapere. Og jeg forstår Ham. For meg kan de gjerne føle seg som vinnere eller sterktroende, bibeltroende. Skulle jeg gitt dem et råd så måtte det være at de ikke må glemme at de er mennesker og at de inne på en blogg snakker med mennesker.

Blogging er bra. Men ikke alle blogger er bra. Jeg tror ikke Gud liker kristenblogg. Jeg tror Gud ønsker kristenblogg til helvete.

Ingen kommentarer: