søndag 12. august 2007

I dag er jeg glad igjen ;-)

Tenk om alle mennesker fikk lov til å våkne hver dag og lese om seg selv:

"Jeg vil bare si èn ting: Jeg håper ikke ett eneste menneske som skriver her inne sitter å tenker at (kjellemann) kommer nok til Helv*te”…Stakkars det mennesket isåfall… "

Jeg har hatt et par tøffe dager.

Det er dager hvor jeg tenker: hvorfor gir jeg ikke bare opp å krangle og forsvare meg. Mine venner bare rister på hodet og forstår ikke at jeg gidder. Men så lenge jeg ikke forstår - så kan jeg heller ikke slutte. Jeg må forstå hva disse mennesker som kaller seg kristne e g e n t l i g tenker. Nå høres det ut som at jeg er bedre enn dem - det er jeg ikke - de forstår jo ikke meg heller. Sier de da iallefall.

Jeg skulle ønske at de forsto en ting. En enkelt ting.
J E G E R E T M E N N E S K E ! Selv hvor ulik jeg føler meg disse kristne og selv hvor ulike de føler de er i forhold til meg så kan jeg opplyse alle om at vi er veldig like - vi er alle mennesker. Vi var alle født nakne - egentlig mot vår vilje.

Vi ble født og vi er her. Så langt så godt.

Men så godt er det visst ikke. Det finnes mennesker som mener at jeg vil havne i helvete - hvis jeg ikke blir som dem. Disse mennesker kaller seg kristne. Det er jo ingen andre som sier dette for de andre tror jo ikke på et helvete.

Ok, jeg må bli som dem. Kristen. Hva er kristen og hvem er kristen. Mange kaller seg kristen - de har sin barnetro osv.. Noen kristne går i kirken bare når det er dåp, konfirmasjon, bryllup eller begravelse. Noen kristne går i kirken hver søndag. Noen kristne deltar aktivt hver dag i kristne menigheter og frikirkesamfunn. Noen kristne har sine egne menigheter. Kristne er hverdagskristen, liberal, sekulær, konservativ og fundamentalistisk.

Altså er det grader av "kristenhet". Men er det grader av Gud?
Ser Gud likedan ut for den hverdagskristne som den fundamentalistiske kristne?
Det er jo bare ÈN Gud. Det tror jeg de kristne faktisk er enig om.
Jeg stiller bare spørsmålet for jeg har ikke noe svar.

Det jeg kan t e n k e meg og som jeg iallefall har sett eksempler på er at ytterlighetene av de kristne ikke viser så veldig mye forståelse for hverandre.
De deler seg selv inn i gode kristne og dårlige kristne. De sitter på jorden og "krangler" om hvem som er best kristen. Jeg tror ikke de spør Gud.

Det jeg vet er hva ytterlighetene mener om meg som homofil.
Den hverdagskristne har vel aldri sagt til meg at jeg vil havne i helvete.
Det har den konservative og den fundamentalistiske.
Egentlig uvesentlig for meg da jeg mener at det er det Gud som bestemmer.

De aller fleste av de kristne konservative eller fundamntalistiske kjenner meg bare som "Skien" på en blogg. Det er mye derfor jeg lagde denne bloggen her. Så de kanskje skulle lære meg å kjenne på en annen måte. Den egentlige jeg.

På en blogg tror jeg ikke noen er seg selv. Vi sier alle ting vi ikke ville sagt ansikt til ansikt til noen. Jeg også.

Blogging er kjempebra - og samtidig et fryktelig medium.
Det er bra nettopp fordi vi kan være mye ærligere enn vi ellers ville vært.
Men det er også fryktelig fordi vi er mye uærligere enn vi ellers ville vært.
Svarene våre på en blogg er gjennomtenkte men allikevel så lite gjennomtenkte.
Vi snakker gjennom en maskin som skjuler ansiktene våre, mimikken vår, de egentlige følelsene våre. Hvor mange ganger har jeg ikke svart på blogger med tårene rennende ned mine kinn i sinne og fortvilelse. Jeg kan aldri skrive det på en blogg. Og om jeg skrev det ville vel få ha trodd meg. Ansikt til ansikt ville de sett det. Og i de fleste tilfeller ville da motparten ha stoppet å provosere - fordi han/hun ser at det sårer og skader.

Noen ganger når jeg deltar på blogger har jeg lyst til å skrike: Men ser dere ikke hva han skriver om meg da!!! Mitt liv er en kreftsvulst på samfunnet!!! Ingen reagerer... Jeg blir sittende å tenke: Mener virkelig alle kristne at jeg lever et liv som er en kreftsvulst på samfunnet - som ødelegger samfunnet innenfra. Jeg en kreftsvulst???

Noen reagerer.. De ville valgt andre ord.

Å velge andre ord tar ikke bort meningen med ordene. Hva foretrekker jeg? Er det ikke like greit å få det slengt i trynet?? Kan ikke noen like godt slå meg ned på byen uten forvarsel fordi de mener akkurat det samme? Mitt liv er en kreftsvulst på samfunnet. Ikke bare det. Mitt liv bringer bare død, skam og fordervelse.

Hver gang blir jeg slått ned. I hodet mitt. Jeg kjenner det i hver fiber i kroppen min. Jeg kjenner meg ikke igjen. Men det er mennesker som kaller seg kristne som sier at slik er det.

Og jeg vil havne i helvete. Hvis jeg ikke blir som dem. En kristen.

Hvis Gud kunne snakke! Hvis Gud kunne heve stemmen sin og si sin mening!!

Vet dere hva? Jeg tror Gud snakker. Jeg tror Gud forteller meg hver eneste dag at jeg er like mye verdt som den hverdagskristne, den liberale kristne, den sekulære kristne, den konservative kristne og den fundamentalistiske kristne.
I dag tror jeg Gud brukte (...) du vet hvem du er - til å fortelle meg at jeg er like mye verdt som alle andre.

Jeg er ikke kristen. Jeg kan ikke være det. Jeg klarer ikke å forstå den kristne. Men jeg kan forstå vedkommende som skrev disse ord.

""Jeg vil bare si èn ting: Jeg håper ikke ett eneste menneske som skriver her inne sitter å tenker at “Skien (kjellemann) kommer nok til Helv*te”…Stakkars det mennesket isåfall… "


Takk for nydelige ord som gir meg håp og tro. Det var en vitamininnsprøyting fra et medmenneske. Et ekte og sannt medmenneske. Takk for at du turte å stå imot de andre og sitte et øyeblikk på min side. jeg vet at det ikke kostet deg noe - og det er det beste ved deg og det er det som gjør det til et så bra menneske. Og i dag kan du si til alle: Jeg har gjort et annet menneske glad. Gud er glad også!

T A K K !

Ingen kommentarer: