søndag 19. august 2007

Lukker man øynene, så kan man se så MYE rart...


Vel, lukker man øynene så ser man egentlig ingenting. Da er man blind. Alt er svart.
Det er først når man lukker øynene for å reflektere at man kan se så mye rart.

Vi mennesker reflekterer stort sett om det som angår oss i forhold til oss selv. Vi setter oss selv i midten og så tenker vi på alle eller alt det som er rundt oss og hvordan dette påvirker vårt liv. Det vi reflekterer over er enten om det er positivt i forhold til oss eller negativt i forhold til oss.

Selvfølgelig kan vi også reflektere over hvordan det måtte være for "de andre". Vi forstår andre mennesker - men det er ved å føle på hvordan det ville vært for oss selv.

Eksempelvis kan vi godt sette oss inn i hvordan det må være å miste en av foreldrene. Enten vi har opplevd det selv, eller at vi tenker at; hvordan ville jeg ha reagert hvis det skjedde meg. Mest sannsynlig ville vi komme til den konklusjon at det er ille - og så forstår vi de andre.



Jeg tror ikke det går å lyve om refleksjoner. Refleksjoner er ærlige tanker - og selvfølgelig veier vi for og imot. Det er liksom vår private tenkeboks hvor vi tar avgjørelser før vi går ut offentlig. Det er i den tenkeboksen vi funderer, tenker ut løsninger, veier for og imot. Hvordan vil jeg fremstå, hvordan vil jeg bli sett på som, skal jeg være glad eller sur i dag og hvorfor i tilfelle. Det er der vi diskuterer med oss selv - det er der vi vet den egentlig grunnen for at vi mener sånn eller sånn. Vi kan godt lyve til mennesker - men i "tenkeboksen" vår kan vi ikke lyve, ikke engang for oss selv.

Det er her vår samvittighet ligger også. Det er her vi kjenner på om vi gjorde riktig eller feil i forhold til andre mennesker eller oss selv.

Mange skriver dagbok. Mange sier at det er i dagboken man skriver det man egentlig tenker og mener. Dagboken er privat. HEMMELIG! - står det gjerne utenpå, selv om vi er vel vitende at denne KAN bli åpnet og lest av "uvedkommende" - iallefall kan den bli lest den dagen vi dør og dagboken blir en del av "arven", det vi etterlater oss. Kanskje vi til og med VIL at noen skal lese den. Jeg tror ingen er h e l t ærlige selv i en dagbok. Vi er bare 100 % ærlige i oss selv.



Ta det mest syndige mennesket på jord. Vet ikke hvem det skulle være jeg. Men kanskje Saddam Hussein eller Hitler, Bin Laden eller Bush,.... Jeg tenker mange ganger på hva de tenker når de lukker øynene, hva handler deres refleksjoner om? Hva tenker Osama Bin Laden når han lukker øynene og vet at han ber sine medlemmer bli martyrer ved å drepe seg selv og andre uskyldige for det HAN tror på mens han selv velger å leve i beste velgående? Eller Bush når han sender tusenvis av uskyldige mennesker ut i en krig og hvor x antall av dem aldri vender hjem til sine familier? Selv sitter han i sitt palass omgitt av sikkerhetsvakter og peker og kommanderer.
Har disse mennesker i det hele tatt noe som heter samvittighet? Hva tenker disse mennene når de lukker øynene? Hva ser de - hva tenker de om seg selv?

Hva tenker en kristen som lukker øynene? Hva reflekterer en kristen om? Hva tenker en homofil som lukker øynene? Hva reflekterer en homofil om? Hva tenker vi egentlig om hverandre?

Jeg tenker at vi er ganske like når det kommer til det å reflektere. Der er vi plutselig bare mennesker alle sammen. Og jeg sier BARE.

Den dagen vi blir født og den dagen vi dør er vi nok alle like redde. Alle andre dager er vi egoister. Men i forskjellig grad, sannsynligvis eller forhåpentligvis.

Jeg tror vi kan lyve masse for andre mennesker. Men jeg tror ikke vi kan lyve for oss selv eller Gud, hverken den dagen vi blir født eller dør eller dagene imellom. Jeg tror heller ikke at tittelen vi presenterer oss som enten det er president, al qaida leder, kristen eller homofil forteller noe om vårt egentlige jeg. Det er det bare oss selv som vet. Sånn innerst inne. Ja og så Gud da. Ikke glemme Han...

Jeg synes det er ganske godt å lukke øynene og reflektere. Bare lurer på om alle synes det?

Ingen kommentarer: