søndag 20. januar 2008

MITT FØRSTE MÅL ER (snart) NÅDD: minus 10 kg!

To dager før nyttår startet jeg slankekuren. Da veide jeg over 130 kg. På min andre blogg http://www.kjellemann.wordpress.com har jeg skrevet SLANKEDAGBOK.

Den har vært til god hjelp for meg - og det er å håpe at det har inspirert andre også. Å slanke seg er en kamp. Egentlig er det for veldig mange en livslang kamp.

Jeg er en såkallt JO-JO slanker. Det vanskelige synes jeg, er ikke å slanke seg men å beholde vekten. Høres sikkert rart ut for dere som er så heldige å ikke behøve å tenke på vekten. Jeg må tenke på vekten hele tiden. Eller mer riktig sagt: Jeg BØR tenke på vekten hele tiden. Ofte stemmer dette dårlig med de andre kampene man har i løpet av livet.

Det er en rar balansegang dette. Jeg har lett for å legge på meg både i gode og dårlige tider At jeg denne gangen ble så tykk som jeg aldri har vært før (130 kg) kunne jeg skyldt på skolen. Vel, jeg ikke bare kunne - jeg gjør det! Men det er nok ingen GOD GRUNN.

Mat er ikke bare en livsnødvendighet for oss. Mat er også noe vi bruker til trøst, til glede, til belønning og som straff. Derved avliver jeg myten om at tykke mennesker alltid er ulykkelige mennesker. Det er ikke sant!


Dagboken har vært en hjelp. Og den er blitt mitt bevis. Skrevet ned mest for meg selv - men her deler jeg den også med andre. Det er mine tanker om kampen - kampen med kiloene!
>

HER GJENGIR JEG SLANKEDAGBOKEN I SIN HELHET DE FØRSTE 20 DAGENE:


SLANKEDAGBOK
desember 30, 2007 av kjellemann

hmm.. Denne siden liker jeg ikke..

Men jeg skal tvinge meg selv til å skrive her - selv om det går dårlig. Håper at flere kan bli med

Min slanking starter som et nyttårsforsett. Her vil jeg skrive ned hva vekta viser (det trenger ikke dere gjøre hvis dere ikke vil) og hvilke bra ting jeg gjør (eks gå turer) Til jul fikk jeg skritteller og kanskje skriver jeg ned slike ting. Synes dog ikke det er det viktigste, men kanskje bra for å konkurrere med seg selv?

Jeg h å p e r jeg skal klare det. Mål? tja - 100 kg? Da må jeg ned 30… Men jeg tar en kilo om gangen…

Vel - har du lyst å bli med så heng på - hvis ikke så kan du jo følge med litt allikevel ;-)))


januar 1,
vel, så er startskuddet gått og jeg har startet slankingen. Ble egentlig litt skjev start fordi jeg fikk ikke veid meg fra morgningen slik som jeg hadde tenkt, men jeg har iallefall veid meg da og nålen stoppet på:

1 2 8 , 2 kg..

Jeg kjenner det gjør nesten vondt å skrive det for jeg har aldri veid så mye. Dvs jeg har veid mer enn dette også men det var jo nå i julen, da nålen stoppet på over 130.. Jeg har brukt noen dager nå på å “lande” slik at overgangen ikke skulle bli altfor stor - og det er vel derfor jeg har “gått ned” til 128. Jeg har også noen dager tatt vanndrivende tabletter. Egentlig ville jeg prøvd å faste noen dager - fordi jeg tror det er sunnt uansett - og også fordi det blir som en slags “markering”. Men jeg har ikke noen oppskrift på hvordan man faster. Hvis det er noen som har det så ville jeg blitt takknemmelig.

Jeg skal love meg selv å ikke veie meg for ofte og så skal jeg prøve å skrive ned tanker og det jeg har gjort bra her på dagboken..

I dag ble det som sagt veldig skeiv start så i dag har jeg spist en halv baguette og “maula” rent svinekjøtt + drukket masse kaffe og vann.. De første dagene vil jeg prøve å drikke mest mulig og spise minst mulig og mest mulig rent kjøtt - ren fisk - ren kylling osv.. Eks frokost så kan jeg maule makrett i tomat, eller tunfisk feks..

Vel, sikkert ikke riktig metode men jeg må gjøre det som er viktig for meg. Det er faktisk litt viktig for meg nå i begynnelsen at jeg kjenner at jeg sulter. Høres sikkert rart ut og mange vil vel endatil si at det er feil. Men jeg tror det er riktig for meg i starten til jeg kommer igang.,



januar 2, 2008
Ups! Hva gjør man når din bestekamerat vil overraske med Hamburder fra Bergbyes på første dagen av slankekuren min? Jeg spiste den! Med god samvittighet. Og aldri har pommes frites `n smakt så godt! hehe.. Men kameraten min var omtenksom nok å bestille kyllingburger da - selv om det nok utgjorde lite.

Veide meg i dag tidlig og stoppet på 127, 6..

Skal jo egentlig ikke veie meg så mye men klarer ikke la vær.
I dag skal jeg rydde ned julen her inne så da blir jeg litt i aktivitet og så håper jeg å gå en tur i ettermiddag.

Jeg gir meg selv et smiletegn. Jeg er flink tross alt



januar 3, 2008
Dag 3: Vekten i dag stoppet på 126,2

Jeg vet, jeg burde ikke veie meg så ofte men nå skylder jeg litt på at jeg skal skrive resultatet her på bloggen også…

Og i starten så går man jo fort ned. Det er masse vann som forsvinner fra kroppen. I går drakk jeg nesten bare. Masse vann og masse kaffe, 3 clementiner og til “middag” spiste jeg “flatbrødsoll” (knust flatbrød og melk) Jeg vil forsøke å bare drikke i dag også. Jeg gjør det litt pga følelesen av at jeg “renser” kroppen. Dessuten liker jeg å lide litt - for å markere at jeg er i gang. Jeg får etterhvert litt følelsen av at det er deilig å gå litt sulten.

Jeg driter i om dette kanskje ikke er “riktig måte”. Jeg gjør det jeg føler er riktig selv.

Jeg kommer nok ikke til å følge noen spes kur. Når jeg begynner praksis på mandag så begynner jeg med frokost, lunch og middag og kanskje et lite kveldsmåltid (frukt feks)
Så blir det bare å tenke på hva man spiser og mengden. Jeg gidder ikke å være hysterisk heller.

I går gikk jeg ikke tur - men jeg ryddet ned julen her hjemme og det var jammen slitsomt nok I tillegg skulle jeg inn i boden og hente juleeskene - der hadde jeg hengt opp blomsterløker i en dynetrekk ned fra taket. I det jeg skulle gå forbi denne så hørte og så jeg at det beveget seg inne der.. Jeg fryser enda ved tanken.. Det var antageligvis en rotte inni der. Jeg hylte og skrek og aktiviteten som etterpå fulgte med rive og slag mot denne uskyldige dyneposen ble dagens trim. Jeg tror bare redselen fjernet en god del kalorier!! ;-)))

Jeg hater rotter og mus (av alle slag….) Jeg pleier å si at jeg føler meg voldtatt når jeg har vært i kontakt med disse krapylene. Jeg føler meg ikke ren. Jeg kan vaske meg og vaske meg men allikevel føler jeg meg skitten. Det er helt sant. Dynetrekket ligger fortsatt ute ved døren her. Tanken på at det KAN være en rotte inni der - død eller levende - gjør meg kvalm. Jeg må få hjelp av noen til å få fjernet det…

Ja jeg er litt homo på dette området. hehe..

Vel, det var en liten hverdagshistorie i tillegg til min slankedagbok.



januar 3, 2008
Må bare legge til en ting. Det er klart at når jeg nå ikke spiser men prøver å bare drikke så er det viktig å tilføre kroppen vitaminer. Jeg tar 6 forskjellige vitamintabletter.



januar 4, 2008
Dag 4: Vekten stoppet på 126.

Nå har jeg “fastet” i 3 dager. Jeg har drukket bare masse vann, kaffe, grønn te + bittelitt Cola Zero.. Jeg har dog spist et par bananer, et eple og noen clementinger. Ja også må jeg bekjenne en liten “synd”. Jeg skulle hente en kamerat fra flyplassen Torp i går og skulle innom en bensinstasjon og kjøpe brød til han. Vel - jeg kjøpte en pølse - glemte brødet og det var det…… hehe.. Altså, jeg klarte ikke engang kjenne lukten av pølse en gang og klarte ikke motstå fristelsen. Selvfølgelig fryktelig dumt for det hadde vært omtrent ti ganger bedre å heller spist en brødskive klokka seks - så hadde jeg ikke vært så sulten. Men men… Gjort er gjort og spist er spist. Den smakte nyyyydelig!

Nå, etter tre dager faste har jeg gått og kjent på følelsen sult og hele vitsen med dette, foruten å “rense” kroppen, er å venne meg til at sultfølelse kan være litt godt også. Jeg har ikke gått så mye ned i vekt. “bare” 2,2 kg siden jeg startet for fullt. 4 kg siden romjulen. Men jeg er enda bare i startfasen. I helgen skal jeg gjøre litt mellomtingen. Spise lite men ofte og spise mye frukt. Ikke spise middager - heller bare ta å maule makrell i tomat. Fra mandag begynner jeg på praksis og da vil jeg begynne vanlige rutiner med frokost, luch og middag + frukt til kvelds.

Var hos naprapaten min i går og han mener at jeg gjør det feil - men som han sa det viktigste er å finne den metoden som passer for meg. Og slik er det. Dette er noe jeg må igjennom FØR jeg får begynt “normalen”

Andre må gjøre det på sin måte og som passer dem.



januar 5, 2008
Dag 5: 125,8..

Jeg ler av meg selv som veier meg hver dag. Men det er jo gøy så lenge det går nedover.. Den dagen det stopper opp skal jeg forsøke å skrive det ned i dagboken da også.. Lover!

Jeg ser dog at det ikke er så mange som leser slankedagboken min da.. Men så lenge det hjelper meg selv så er det jo ok allikevel. Jeg kunne skrivd det ned på et papir og beholdt det for meg selv - men blir liksom ikke samme effekt.

I kveld kommer en kamerat og vi skal drikke vin og kanskje spise ost. Det blir en utfordring. Jeg tar den!



januar 5, 2008 en hilsen fra Randi
Lykke til - med vinen, osten og vekten



januar 5, 2008
Takk Randi ;-))) Kose deg selv i helgen



januar 6, 2008
Dag 6: 124,8 !!

Denne må jeg si jeg ble veldig glad for.

Tror jeg blir nødt å takke snømåkingen i går. Så var da snøen bra for noe!

(HER FIKK JEG EN ALDRI SÅ LITEN PSYKISK KNEKK GRUNNET DIV OMTALER AV MEG AV NOEN MENNESKER SOM HEVDER SEG "OMTRENT 100 GANGER BEDRE ENN ANDRE" OG JEG BESTEMTE MEG FOR Å SETTE BLOGGING TIL SIDE LITT - TA EN PAUSE. MEN JEG FANT SÅ UT AT JEG VILLE FORTSETTE SLANKEDAGBOKEN ALLIKEVEL. Det får da være måte på hve disse menneskene skal få ødelegge...)

januar 11, 2008
dag 11: Fikk lyst å bare oppdatere de som evt følger slankedagboken min + at jeg gjør det litt for min egen skyld også. Det er liksom litt greit å få ned på papiret fremgang - motgang.

Jeg opplever ikke motgang i slankingen min, selv om vekten står på det samme. Det er som at jeg føler nålen på vekten er limt på 124,8. Jeg forstår det ikke helt for jeg har ikke “syndet” i det hele tatt. Heller tvert i mot.. Forskjellen ligger i at jeg jo har begynt å jobbe - blitt mye mer aktiv - og har faktisk hatt bærejobb og tømt et ungdomsklubblokale. Mine medarbeidere sier at jeg ikke går ned fordi jeg får muskler.. mulig. Noe er det iallefall.

Er jo vant til at vekten stopper opp, men hadde bare ikke ventet at det skulle komme så tidlig. Vel, vel… det er i sånne tider det er vanskeligst å slanke seg - når vekten står stille. Jeg kommer nok over denne kneiken også Og da når vekten begynner å gå ned igjen - blir det en fryyyyd!!

Ser at slankedagboken min har noen besøk hver dag. Håper at den har nytte for fler enn meg.

Jeg har hatt en tøff tid rent sånn psykisk noen dager og bestemte meg for å sette blogging på vent. Dette gikk jo utover slankedagboken min også. Skal prøve å oppdatere akkurat denne. Blir vel ikke krangel av ting her inne akkurat… hehe..



januar 13, 2008
Dag 13: vekt: 125,2

Helgene er absolutt de vanskeligste når man slanker seg. Det er da det er tydeligst at “vanlig folk” som ikke trenger være opptatt av vekt, koser seg med god mat, snacks og kos.

Fredag var jeg invitert på bursdag og jeg var ute på byen i porsgrunn. Drakk en flaske vin og masse øl - og ble frita dull - og på vei hjem kjempesulten selvfølgelig. Pølse med rekesalat - stor sjokolade - og marsipangriser til halv pris…. Sovnet på sofaen med sjokoladen i hånden som om det skulle vært det kjæreste jeg hadde.

I går lørdag var jeg på nok en bursdag. Forrett, middag og dessert på restaurant, et par øl og en drink.

Var spent når jeg gikk på vekten i dag og trodde vel at det skulle vises verre. En liten oppgang - men jeg tenker at jammen var det verdt det.

Men slankespøkelset er jo litt slik. Det er som at det skal vise at å “koseseglittskaderdaikke”. Nei det gjør ikke det - men kunsten er å kunne fortsette slankingen etter slike helger. Man må være hard mot seg selv. Kosedager skal man ha - men det holder med kanskje bare en i uken? Og kosen kan jo byttes ut med den vanlige sjokoladen til kanskje å gå ut på en restaurant og spise en “ordentlig” middag. evt bytte ut en slankemiddag med en grandiosa en gang i blant.

I dag er jeg iallefall i full gang igjen Og en slik helg skal ikke få ødelegge!



januar 14, 2008
Dagens slanketips: Omgi deg med kristenfundamentalister - da er det lett å spy….



januar 15, 2008
dag 15; 124,4 ;-)))



januar 16, 2008 en hilsen fra kristenfundamentalisten helge
hei kjellemann! siden du oppgav det som slaketips sender jeg deg her en velmenende melding fra en kristenfundamentalist!;-) Håper bidraget er til hjelp.

Lykke til med slankingen!


januar 16, 2008 Mitt svar til Helge
Setningen var et utløp for kraftig frustrasjon. Jeg oppfordrer ingen å spy for å slanke seg - det er veldig farlig. Men kristenfundamentalister har i den siste tiden gjort meg meget kvalm. Det har faktisk gjort meg syk - tro det eller ei.

Kan bare oppfordre deg å tenke deg om. Å være velmenende er ikke akkurat det jeg forbinder med kristenfundamentalister og dere har aldri hjulpet meg - tvert imot så ødelegger dere mer enn dere aner. Men det ser det ut til at dere aldri aner noen ting om.

Søker jeg hjelp går jeg til de som faktisk er velmenende og som er det på ærlig vis. Det gjelde seg slanking som ellers i livet.

IKKE ALLE HAR HJELP OVENFRA - SLANKE MEG MÅ JEG GJØRE SELV!


januar 17, 2008
dag 17: 123,2 !!!

Endelig kan det synes som om vektnålen beveger seg igjen - etter å ha stått stille og til og med til tider har gått opp litt. Det fantastiske er nettopp at den nå går den riktige veien - altså til venstre!

Siden jeg startet slankingen (den offisielle ;-)) har jeg tatt av overkant av 5 kg. Siden romjulen har jeg tatt av 8..

Det var frustrerende å møte en kamerat av meg som jeg ikke har sett på lenge i helgen. Han var nesten sjokkert over hvor mye jeg hadde lagt på meg siden sist han så meg… Og jeg som faktisk hadde tatt av flere kilo… hehe

Wasa knekkebrød har kommet med en fantastisk nyhet for oss slankere. I butikkene nå finner du ferdig smurte knekkebrødsandwicher. Den heter wasa new sandwich og finnes i 3 varianter:
- cheese & chives
- cheese & cream (tror jeg)
- cheese & pepper

det er 85 kcal i hver sandwich.
Jeg pleier å kjøpe noen av de som jeg har i sekken og som jeg spiser hvis jeg blir veldig sulten. De koster ca 8-9 kroner.


Drikk vannnnnnn!!!


januar 17, 2008
Fant denne her fra iBergen.no (liiitt oppklarende;-)):

- For å gå ned i vekt må du forbruke mer energi enn det du får i deg gjennom mat og drikke. Det er liksom regel nummer én, sier ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius, ved Din Kost til Mozon.no.

Helsesiden mozon presenterer 30 slankemyter som ikke virker:

1. Jeg blir tynn av å droppe måltider.

2. Jeg trener, derfor kan jeg spise!

3. Jeg stoler på baderomsvekten.

4. Nei til lavkarbo-dietter.

5. Jeg blir tynn av sukkerfri brus.

6. Melk setter seg på hoftene. Personer som drikker melk mister faktisk mer fett enn de som kutter ut melken. Det er fordi kalsiumet i meieriprodukter trigger fettforbrenning istedenfor lagring av det. Resultatene ser du ved å innta 3-4 porsjoner, som et glass skummet melk eller en yoghurt som inneholder mindre tilsatt sukker, daglig.

7. Jeg MÅ spise når oksehungeren slår til. Nei, det er ikke sikkert det er mat som må til. Det holder muligens bare å drikke litt vann. Kroppen blander ofte sultfølelsen med tørstfølelsen. Har du spist i løpet av de siste to timene, bør du ta et glass vann istedenfor en matbit.

8. Olivenolje er kalorifattig. Olivenolje er bra for deg, men en spiseskje inneholder rundt 120 kalorier, noe de fleste andre oljer også gjør. Prøv heller å spraye på oljen. En sprut inneholder rundt fem kalorier.

9. Slank av stress. Det er mer sannsynlig at stress vil føre til vektøkning. Stress utløser hormonet kortisol, som stimulerer appetitten.

10. Frukt er kalorifritt.

11. Slank av detox-kur.

12. Du kan ikke drikke alkohol. En hver diett som nekter deg å kose deg litt er dømt til å mislykkes. Men det er en annen grunn til at du ikke burde nekte deg selv alkohol: Ifølge spanske forskere finnes det en ingrediens i rødvin, resveratrol, som spalter fett.

13. 1000 kalorier om dagen ved slanking. Anbefalingen er å holde seg til minst 1500 kalorier om dagen.

14. Flytende kalorier teller ikke.

15. Salater er alltid slankende. Ikke nødvendigvis. Består salaten din av en klatt majones, en håndfull revet ost og baconbiter, i tillegg til grønnsaker, kan kalorimengden stige fra 50 til 350!

16. Lite fett betyr få kalorier.

17. Fy til alt som heter fett. Det er ikke slik at du må gi opp alt som heter fett. - Personer som får 35 prosent av sitt daglige kaloriinntak fra sunt fett, som fra nøtter og fet fisk, går ned mer i vekt enn de som spiser halvparten så lite, sier ernæringsfysiolog Jennette Higgs. Men mengden mettet fett bør ikke overstige 25 gram om dagen, og styr unna transfett.

18. Jeg spiser lite. Den gjennomsnittlige slankeren nedvurderer mengden mat de spiser med inntil 800 kalorier per dag. For å få full oversikt over hva du stapper i munnen, bør du føre en dagbok etter alle måltider.

19. Jeg har lav forbrenning.

20. Amming = vektreduksjon. Det er sant at ammende kvinner forbrenner rundt 500 ekstra kalorier om dagen. Men fyller du på med en flaske cola eller en sjokolade hver dag har dette ikke noen effekt.

21. Nøtter er sunt. Nøtter er stappet med en fettype som er sunt for hjertet. Men vektmessig inneholder nøtter flere kalorier enn potetgull.

22. All lett-mat har lite fett. Egentlig så betyr ikke disse ordene noe, og egentlig kan det hende at du får i deg mer fett enn du tror. En vare som virkelig har redusert fettinnhold skal ha mindre enn 3 gram fett per 100 gram.

23. Det er skjoldbruskkjertelen min. Selv om omkring 15 prosent av alle voksne har problemer med skjoldbruskkjertelen, vil bare én prosent gå opp i vekt som et resultat av dette, sier amerikanske eksperter. Men har du vektproblemer i tillegg til fortynning av håret, føler deg kald, har mensproblemer og humørsvingninger, kan dette knyttes til skjoldbruskkjertelen.

24. En bit er ikke farlig. Vel, det kommer an på hva du spiser. En stor bit av en cheeseburger kan inneholde så mye som 70 kalorier. I tillegg skal det bare en liten bit til for å trigge hjernen - noe som gjør det fryktelig vanskelig å ikke spise opp resten.

25. Mat om kvelden feter mer. Ikke nødvendigvis. For det kommer an på mengden kalorier du får i deg i løpet av en hel dag.

26. Mine foreldre er overvektige. Genene dine står kun for 10 prosent av din risiko for å gå opp i vekt. Mens 90 prosent baserer seg på hva du spiser og hvor mye du trener.

27. Mørkt brød er slankende. Nei, ikke helt. Enkelte mørke brødtyper har gøy GI, som kan øke nivåene med insulin i kroppen, som bidrar til å lagre fett.

28. Slank av å røyke. Når du slutter å røke går forbrenningen litt ned, men den vil etter hvert stabilisere seg, og i tillegg vil du få mange andre gode helsegevinster.

29. Feit av karbohydrater. Det er ingen vits å forsøke å kutte ned på karbohydratene, for i et forsøk på slanke kvinner viste det seg at de spiste like mange karbohydrater som overvektige, bare at de spiser færre karbohydrater med høy GI, som loff og hvitt ris.

30. Margarin er bedre enn smør. Faktisk så inneholder de omkring samme mengde kalorier. Bruk heller plantemargarin som inneholder umettet fett.

Har du mistet gnisten? Du tar deg bedre ut enn du tror - garantert!


januar 18, 2008
Dag 18: hver fredag har jeg kosedag. Det vil bare si at jeg unner meg noe godt. Ikke sjokolade og snacks men jeg unner meg en god middag - alt fra middag på restaurant eller grandiosa pizza.

I dag har jeg spist grandiosa



januar 20, 2008
Dag 20: 122,2 kg
Jeg er tilbake der hvor jeg var for et halvt år - ett år siden ca. Det føles deilig!

Var og kjøpte meg en del nye klær på fredag - og selv om jeg ikke hadde så god råd til det så tok jeg meg råd til det. Det er viktig å gi seg selv gaver når man føler at man har vært flink. Før var denne gaven sjokolade og jeg syntes jeg fortjente sjokolade hver dag - nesten! Den gjorde meg tykkere og tykkere. Nye klær gjør meg ikke nødvendigvis slankere men de gjør meg gladere!

Noen vil kanskje si at jeg slanker meg for fort. Jeg har altså tatt av nesten 9 kilo på 22-23 dager. Det er mulig at det har gått for fort - men som sagt mange ganger før så må jeg starte såpass sterkt for at jeg skal klare det.

I går var jeg veldig svimmel. Det skal man ikke være. Og det er et tegn på at man går litt for fort frem og spiser for lite rett og slett. Da spiser man - rett og slett! Behøver ikke være store måltider fordi om man føler seg svimmel - kanskje er det nok bare med et par knekkebrød. Igjen må jeg nevne disse wasa sandwichene - de er fantastiske!

Jeg har på en måte snart nådd mitt første mål - altså 120 kg. Det neste målet blir 110. Neste der igjen blir 100 - 105. Og der tenker jeg at jeg skal være. Det er meg rett og slett!
Jeg har for lenge siden insett at jeg aldri kan bli tynn.

Hvor lang tid slankekuren vil ta aner jeg ikke. Det vil komme perioder hvor vektnålen er som limt fast på et tall. Det er utfordringene. Det er de vanskelige tidene. Det er da det er lett å gi opp! Saken er at når man slanker seg så handler det veldig mye om å endre en livsstil. Har du først anlegg for å legge på deg er det dessverre slik at man går på en livslang slankekur. Det handler om å si nei til fet mat og snacks i hverdagen. Bringe kosedagene tilbake - ikke kose seg hver dag! Likedan er det viktig å røre på seg. Jeg hater selv å høre dette. Dessverre er det sant…

Ingen kommentarer: