torsdag 16. november 2006

Avisinnlegg Homodebatt i TA, sommeren 2006






Svar til Andreas Cleve, Skien (i Telemarksavisen TA sommeren 2006) om Homodebatten

La meg begynne med det siste Cleve skriver om det ubestridelige faktum at homoseksualitet er unaturlig og at vi ikke kan formere oss. Jeg er født homofil - eller jeg kan i alle fall ikke noe for at jeg er homofil. Jeg har alltid vært det så lenge jeg kan huske og for meg har det vært det naturligste i verden å forelske meg i en gutt. Det er mennesker som Cleve som hele tiden forteller meg at jeg er unaturlig og at jeg strider i mot naturens lover. Det opplever jeg rart siden jeg ikke er herre over naturens lover. Nå ville jeg heller aldri vært noe annet enn homofil hvis jeg kunne velge - men for meg er det så innebygd i meg selv at det er sånn jeg er. Jeg ikke kan skjønne at jeg kunne vært noe annet. Vel har jeg nok lettere enn Cleve å forstå hvordan en heterofil har det fordi jeg i over 20 år har prøvd etter beste evne å "prøve" å late som a t jeg var heterofil, fordi min familie og omgangskrets og verden for øvrig har forventet av meg at det er det er det jeg e g e n t l i g burde ha vært. Jeg vet ikke om Cleve kan sette seg inn i samme situasjon å tenke seg hvordan det kunne være å prøve å være en annen legning enn det han er i 20 år, før han endelig ble "fri".

Jeg tror at det er på høy tid at mennesker blir "tutet ørene fulle" på at det finnes homofile i denne verden. Ja vi synes bedre i dag enn vi gjorde før. Før - og i dag - er det mange som tar livet av seg eller de lever i ulykkelige ekteskap, og de går ut i parken eller på offentlige toaletter for å møte likesinnede, i mørket eller gjennom et hull i en dovegg. Ja det er rart, men det er blitt sånn pga at historien er sånn. Homofili er skam! Jeg vet det er vanskelig - men for veldig mange homofile er det en virkelighet - vi lever i det berømte "skapet" nettopp pga at folk ikke kan akseptere oss som de mennesker vi er. Vi er skapt sånn, akkurat som dere er skapt sånn dere er. Vi vil være sånn, akkurat som at det er utenkelig for dere å være noe annet enn det dere er.

Den homoomtalen som finnes har det vært en del av - ja. Dels er den skapt av media, overdrevet og laget underholdning av, gjerne laget av heterofile. Akkurat som at vi var noen klovner man skal le av. Ikke akkurat alltid støttet av de homofile selv alltid - men som med alle typer mennesker så finnes det like mange forskjellige av oss. Noen liker det andre liker det ikke. Tror det er de færreste homofile som kjenner seg igjen i at man tar med seg dildoen på militærtjeneste. Vel, det samme skjer vel i for eksempel Big Brother - men da er det lov å le av det og så kan man si "så artig".

Vi får også veldig mye oppmerksomhet av kristne. Fundamentalister vil jeg kalle de. For det er mange som er kristne, også homofile. Det er mange som har en Gud man tror på. De fleste tror på en Gud som har skapt alle mennesker. Vel, skapte han Adam og Eva - men enten snakker vi incest, noe som ikke er så bra - eller så må vi se bredere på det. Men vi har i alle fall blitt 5 milliarder mennesker etter hvert. Alle skapt forskjellige. De "kristne" har vanskelig for å sette klare grenser mellom pedofili/dyresex og homofili. De to første handler om overgrep - det siste om frivillig kjærlighet mellom to mennesker av samme kjønn. Frivillig og medfødt skapt av den samme Gud. Hvilken rett har noen til å si at "vi er bedre enn dere".

Oppmerksomheten som er gitt oss fra de "kristne" handler om forsvar. Vi er født sånn - vi kan ikke noe for det - vi har ikke noe svar på hvorfor vi er sånn - men sånn er det. OG de aller fleste ville ikke engang valgt det bort! Det eneste mange ber om er at vi skal bli behandlet som alle andre. Vi vil også oppleve å ta vare på et barn, oppfostre det og elske det slik som alle andre. Vel, det er ikke alle heterofile heller som er velsignet med å få barn. Hva mener Gud med det? Ingen vet - og bare en Gud skal vite. Vi skal ikke sitte og leke Gud og tro hva vi tror vi vet. Bibelen er gammel og mye står der som ingen i dag kan følge. Noen ting er det ikke noe svar på. Det eneste jeg tenker er at det må være en mening med det. La det være sånn.

Vi har behov for å markere oss. Hvert år dør mange mennesker av selvmord fordi homofile tror familien eller venner ikke vil akseptere dem. Det gjelder sønnen din, datteren din, eller barnebarnet ditt, eller barnet til naboen din. De leser og hører hva folk tenker om homofili. De er født sånn og finner det naturlig og riktig men alle andre sier at det er feil. Du er født feil. Det er noe galt med deg. Du sammenlignes med pedofile og overgripere. Du jages ut av bygda. Lever skjult. Skammer deg. Prøver å leve riktig men det blir feil.
Jeg har full forståelse for at et vanlig menneske som blir betraktet som vanlig og "normal", og som slipper alle fordommer, ikke klarer å tenke hvordan det er ¨være på utsiden".

JA - vi må avholde homo-OL, homo-VM i fotball, Gay games, homsepatruljen og homo-gudstjenester, homoparade i Porsgrunn og Oslo og bygde-Norge!
Homser blir slått ned på gata. De tar livet sitt. De sliter med psykiske problemer. De blir sparket fra jobben. De får ikke lov å drive hobbyen eller idretten sin. De blir ledd av og snakket om bak ryggen. Tro meg, jeg vet!
De aller fleste av oss - gjerne de som synes minst - går ikke halvnakne rundt i et homotog. Jeg er altfor tykk for å vise meg frem sånn. De aller, aller fleste av oss er som alle andre. Det eneste vi vil er å være oss selv. Målet for alle er å slippe å gå i tog eller å markere oss, eller å bli lagd tåpelige programmer om på tv.
Vi er som alle andre - verken bedre eller verre. Ja, det finnes sikkert pedofile av homofile også, eller de som liker dyresex, tyver, utro, sexfikserte. Vi er mennesker på godt og vondt.
Vi er bare med på å farge hverdagen. Vi er som alle andre triste og glade mennesker. Barna er de som dømmer minst, men som dessverre er farget av hva foreldre og voksne sier.

Folk må gjerne sitte å dømme - men da skal de som dømmer være ganske engleaktige selv. Og hvem er det i dag? I hvertfall hvis Bibelen skal være rettesnoren. For meg handler det om respekt for andre mennesker. EN ting har vi homser lært oss mer enn andre, tror jeg og det er om respekt for andre mennesker.
Jeg har et budskap - jeg vil være meg selv og være stolt av den jeg er!

Ingen kommentarer: